In de pers
De operavoorstelling is aan de pers gepresenteerd op 28 mei in De Philharmonie in Haarlem.
We hadden een heuse presentatie voorbereid:
Daarvan is een aardig stukje te zien op HaarlemTV:
Daarnaast staat er een erg goed geschreven stukje in Operamagazine:
Onze productie werd keurig aangekondigd op Radio 4, op woensdag 3 juni 2015, door Hans Haffmans:
En verder werden er aankondigingen gedaan op Telegraaf.nl :
Zelfs op het landelijke nu.nl werd de productie genoemd: nederlandse-opera-ramp-met-costa-concordia
En natuurlijk het Haarlems Dagblad:
Ja zelfs in België was het nieuws doorgedrongen:
Hier ook bij de Belgische De Morgen:
https://www.demorgen.be/nieuws/opera-over-ramp-met-costa-concordia-op-komst~b69591bf/
En in het Parool, de Amsterdamse krant werd de productie vereerd met een heuse cartoon van Hein de Kort:
Bij de open dagen van de Koninklijke Nederlandse Reddingsmaatschappij (KNRM) stonden we ook weer, zelfs uw webmaster met stroeve blik onder een matrozenpet…
O ja, en nog op Facebook: www.facebook.com/HaarlemXL
We maakten zelf grappige toeganskaartjes
En tenslotte, na de voorstelling: een recensie in het Haarlems Dagblad van 22 juni 2015!
Op de website van Radio TV Noord Holland stond een heel leuke compilatie: Spring naar de site van RTNH om het stukje te zien
We kochten zelfs een grote partij speciale Costa Concordia wijn in. Hoe leuk was dat?
Citaten na de voorstelling
Dat het publiek bij het applaus ‘Boe!’ ging roepen tegen Schettino was wel een soort kroon op het werk, men was kinderlijk meegesleept in het spel, ik was er verbluft over en ja, ook heel trots op.
Xandra Mizée
Wauw!! Wat een gaaf project! De Costa was een prachtige productie met een team van gedreven, inspirerende en warme mensen. Je hebt een mooi clubje mensen om je heen verzameld! Ik vond het bijzonder enerverende ervaring. Om het verhaal van de Costa te gebruiken en op deze manier vorm te geven, is een geniale vondst en mooi uitgewerkt.
Rudi
In wezen is mijn hele idee voor dit stuk gebaseerd op dat verlangen; ik hoorde het gesprek tussen de Falco en Schettino en dacht over de eerste verrukt:’Wat een man! Wat een geweldige man!’ Ik ben in feite uitegegaan van dit ‘basic instinct.’ Die spontaniteit zit ook in veel van de muziek: Verdi, maar nog meer in Puccini, muziek als gloeiende lava. En in Nino Rota, welke muziek zo heel rustig en eenvoudig is, en die zelfs de meest intellectuele muziekliefhebber zo diep ontroert, soms tegen wil en dank!
Xandra
Het was een drukke week, volgepland met meetings, maar dat heeft mij er niet van weerhouden om heel vaak terug te denken aan de fantastische voorstellingen en de vele repetities daaraan voorafgaand (de weg er naar toe was minstens even belangrijk en voldoeningschenkend als het einddoel). Het was het eerste waar ik ’s morgens bij het wakker worden aan dacht, als een zeer dierbare herinnering.
Wolf
“Nou én, nou én, nou én; wat maakt dat nou uit?!” Dat laatste zinnetje zingt het koor als de rechter begint te zeggen dat het schip onder de Panamese vlag voer en ik vind het mijn beste zinnetje van het hele stuk. Het drukt uit: ‘Wat kon ons dat nou g.v.d. schelen, die vent moet hángen! Machteloze woede die gekoeld moet worden door de schurk zijn straf te laten krijgen. ‘Alles ging nou nét zo goed’ zingt Schettino verongelijkt bj het begin van zijn getuigenis, en verderop: ‘Hou je d’r buiten, zeikerd!’ Die zinnen zijn van Nicolien, die ze achteloos zei, om de verhaallijn te schetsen, maar ik heb ze letterlijk erin gezet, precies om hun directheid…
Xandra
Hoe kan ik anders dan mij achter de opperrechter scharen, die zich weer achter de verslaggeefster schaart? Wat we deden was ABNORMAAL (leuk, knap, grappig, mooi, hartverwarmend, kneuterig, groots, memorabel…)! Op naar een volgend mooi project!
Janneke
Sponsors
Wij zijn nog steeds heel dankbaar aan onze sponsoren:
Wij steunden een goed doel
Bij elke verkochte kaart doneerde De Kleine Opera €2,00 aan de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij.